STOPPEN MET ROKEN? DOE HET WIJS!

Gepubliceerd op 19 september 2018 10:54

Iedere keer als we extra aandacht besteden aan het stoppen met roken op social media breekt de discussie los over wat wel en niet werkt. Tijd om een aantal zaken op een rijtje te zetten.

Er is uitgerekend dat er gemiddeld 6 pogingen gedaan worden om te stoppen met roken. Dit geeft al aan hoe moeilijk dit kan zijn. Hoe kan het dat als je succesvol gestopt bent zo vaak weer begint met dezelfde slechte gewoonte?

 

De eerste vraag is: wil je écht stoppen met roken?

Regelmatig wijs ik cliënten af omdat ze hier geen overtuigend antwoord op hebben. Als je doorvraagt willen ze eigenlijk alleen van de nadelige gevolgen af, maar vinden ze diep van binnen roken eigenlijk nog té lekker. Of ze voelen zich onder druk gezet door hun omgeving. De partner, kinderen of collega's blijven zeuren dat het niet meer kan en smerig is. Niet het roken is dan het probleem, maar het niet kunnen omgaan met deze druk. Iedereen die écht wil stoppen kan dat ook tot in detail uitleggen en motiveren. Ze weten wat hun drijfveer is! Zonder deze "intrinsieke" motivatie werkt geen enkele therapie of behandeling! 

 

Is je persoonlijke levenssfeer er klaar voor?

Als je in een periode zit waarin je veel praktische, medische, emotionele, sociale of financiële problemen hebt is het niet verstandig om te stoppen met roken. Stoppen met roken vraagt een tijd veel van je bewustzijn, maar als je brein overspoelt wordt door andere veeleisende zaken is het afleren van een gewoonte nagenoeg onmogelijk. Kies een moment uit van relatieve rust en stabiliteit!

 

Wat is een rookverslaving nu precies?

Een verslaving bestaat uit 2 componenten: de lichamelijke(fysieke) afhankelijkheid en de geestelijke(mentale) afhankelijkheid. Je lichaam protesteert als het iets niet krijgt wat het gewend is. Transpireren, trillen etc. kan optreden als een signaal, net zoals je een honger signaal krijgt als je niet tijdig eet. Bij een rookverslaving valt die fysieke afhankelijkheid erg mee. Nicotine wordt heel snel afgebroken, je bent binnen 48 uur clean en je begint meteen met herstellen. Niemand die ooit een stoppoging heeft gedaan zal zich herkennen in beelden die je ziet van iemand die bijvoorbeeld afkickt van harddrugs of alcoholverslaving. 

Anders is het met de mentale afhankelijkheid. Heel je gedrag is afgestemd op wat bij een rookverslaafde hoort. Je hebt jezelf jarenlang routines en rituelen eigen gemaakt. 's Morgens eerst een sigaret en een kop koffie want "anders kun je niet aan de dag beginnen". Zelfs de manier waarop je rookt, je eigen ritueel, is een vast patroon. Het afleren van deze patronen en vervangen door goed, gezond en veiliger gedrag kan zonder hulp verschrikkelijk moeilijk zijn. Sommigen zijn in staat dit zelf om te buigen en roken af te zweren. Jammer genoeg zijn dat ook dezelfde personen die schreeuwen dat stoppen gemakkelijk is en een kwestie van doorzetten. Zij geven daarmee een signaal af dat niet zelf kunnen stoppen een gebrek aan wilskracht is. Een gewoonte veranderen kan net zo moeilijk zijn als links leren schrijven terwijl je rechtshandig bent.......als je niet weet hoe je dat kunt doen!

 

De belangrijkste belemmeringen bij het stoppen zijn: vooroordelen, verkeerde aannames en je alleen richten op het voorkomen van  afkickverschijnselen!

De meeste afkickmethodes zijn hierop gericht. Je kunt kiezen uit nicotinehoudende producten zoals kauwgom, pleisters, inhalators, tabletten etc.. Pleisters bijvoorbeeld gebruik je gemiddeld 3 maanden, in 3 fases en geven een steeds lager gehalte aan nicotine af, totdat je lichaam niet meer protesteert. Een relatief veilige methode om in een langzaam tempo roken  af te bouwen. De prijzen van nicotinepleisters variëren, afhankelijk van de stap waarin u op dat moment zit, van €20,00 tot €70,00 per pakje van 7, 14 of 21 pleisters. 

Een andere populaire methode is het via de huisarts te verkrijgen middelen Varenicline, Bupropion en Notryptiline onder diverse merknamen te verkrijgen zoals het bekende Champix en Zyban. Velen hebben hier baat bij maar hier moet een belangrijke kanttekening bij. Het zijn medicijnen die vallen onder de zogenaamde SSRI's, het zijn antidepressiva! 

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. In mijn praktijk merk ik dat ongeveer 2 op de 10 cliënten met deze middelen zijn moeten stoppen omdat ze er minder goed op reageren. Het gaat dan vaak om heel onrustig zijn, slecht slapen en prikkelbaar zijn. 

Dus wees voorzichtig als je dit gaat gebruiken, laat je goed voorlichten door je huisarts en let op ongewenste gedachtes en gedrag. Als je dit merkt, neem direct contact op met je huisarts! Dit middel is dus niet voor iedereen weggelegd, ondanks goed bedoelde adviezen van ex-rokers die er wel baat bij hebben gehad. Wat natuurlijk super fijn voor ze is. Alle voornoemde middelen adviseren om ze te gebruiken NAAST een hulptraject. De reden hiervoor is dat afkickverschijnselen wel verminderd kunnen worden, maar de drang, de zucht naar nicotine blijft hetzelfde! De sterkste belemmering, je mentale afhankelijkheid, wordt hiermee niet weggenomen! Deze medicijnen kunnen vergoed worden maar vaak eist de verzekeraar dat je een aanvullende training of cursus volgt, en ook wordt je eigen eerst risico aangesproken. Het is dus niet zo dat het altijd gratis is. Je zou zomaar €360,- kwijt kunnen zijn. 

 

Bij goed en verstandig gebruik kunnen al deze methodes helpen bij het stoppen! Maar heb je ze überhaupt wel altijd nodig? Kan het ook anders?

Het krijgen van afkickverschijnselen is geen regel!!  De meeste afkickverschijnselen ontstaan door je eigen gedachtepatronen. Je "weet" dat je prikkelbaar wordt en je "verwacht" dat je prikkelbaar wordt. Als je iets zeker weet dat het zal gebeuren en je wacht erop tot het gebeurt, dan gebeurt het ook. Je zult prikkelbaar zijn! Je focust jezelf op ongemakken die je verwacht te krijgen! Je krijgt altijd datgene waar je je op focust! Dit is het verslavingsgedeelte dat stoppen moeilijk maakt én gestopt BLIJVEN zo moeilijk maakt.  Om succesvol en blijvend een niet roker te worden MOET je hiermee aan de slag en dit verhoogt het slagingspercentage enorm! Want wat doe je als je gestopt bent en je leeft in een omgeving waar veel gerookt wordt, waar je steeds met tabak geconfronteerd wordt. Wat doe je bij stress, wat ga je 's morgens doen ipv een sigaret met koffie? Of je komt in de problemen, maakt een traumatische of emotioneel zware ervaring mee. Wat als je hele brein je dan blijft vertellen dat je een sigaret nodig hebt? Dat is het echte "afkicken", het NIET ROKER zijn, ook in moeilijkere situaties.

 

Samengevat:

  • STOPPEN KAN ALLEEN SUCCESVOL ZIJN BIJ DE JUISTE MOTIVATIE, VERWACHTING EN OVERTUIGING!
  • STOP OP EEN MOMENT VAN RELATIEVE RUST EN STABILITEIT IN JE LEVEN.
  • LICHAMELIJK AFKICKEN IS HET KLEINSTE PROBLEEM EN KAN ONDERSTEUND WORDEN DOOR MEDICATIE. DIT IS NIET ALTIJD NODIG!
  • ALS JE VERWACHT EN WEET DAT JE PROBLEMEN KRIJGT MET HET STOPPEN, DAN HEB JE GELIJK.
  • ALS JE VERWACHT EN WEET DAT JE GEEN PROBLEMEN KRIJGT, HEB JE OOK GELIJK.
  • JE EIGEN GEDACHTES EN IDEEËN OVER JE SLECHTE GEWOONTE ZIJN JE GROOTSTE BELEMMERING BIJ HET STOPPEN
  • ZONDER MENTAAL AFKICKEN IS ER NAUWELIJKS TOT GEEN KANS OM SUCCESVOL EN BLIJVEND EEN NIET-ROKER TE ZIJN.

 

"ROKEN IS EEN ZELF-AANGELEERDE GEWOONTE, JE KUNT HET OOK WEER AFLEREN. NIEMAND IS ALS ROKER GEBOREN!" - WILL -

 

WIL JE WETEN WAAROM EN HOE IK JE KAN HELPEN OM JE SLECHTE GEWOONTE TE VERANDEREN IN EEN GEZONDE GEWOONTE? HOE JE SUPERSNEL EEN NIET-ROKER WORDT EN BLIJFT? EN NIET NA 3 OF 4 MAANDEN STRIJD MET JEZELF VOEREN, MAAR BIJVOORBEELD BINNEN 10 DAGEN?

VUL DAN HET CONTACTFORMULIER IN EN BOEK EEN GRATIS, EN GEHEEL VRIJBLIJVEND CONSULT! MEER WETEN OVER ONZE VOORDELIGE STOPTOBER ACTIE? BEKIJK DAN DE VORIGE BLOG!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Shirley Burgerhof
3 maanden geleden

Op woensdag ochtend en vrijdag middag kan ik evt