Stress of opwinding?


De symptomen van stress kennen de meeste van ons maar al te goed. Je krijgt hartkloppingen, een verhoogde bloeddruk, voelt je gespannen, je krijgt het warm doordat organen en je huid extra beter doorbloed worden. Focus op andere dingen wordt moeilijk of nagenoeg onmogelijk. Je lichaam is dan in een "vecht-stand" of "bevriest". Dit is bijvoorbeeld heel herkenbaar wanneer je je opwindt als je lang in een file moet staan en je hebt een belangrijke afspraak of last van angst/fobie.

Teveel stress ontstaat wanneer je niet goed of onvoldoende in staat bent om negatieve gebeurtenissen of omstandigheden het hoofd te bieden. Als de hoeveelheid negatieve prikkels je teveel wordt schiet je in stress en worden er stresshormonen (bijv. Cortisol, adrenaline etc.) aangemaakt. Deze hormonen zorgt voor de genoemde fysieke reacties.

Vóór onze evolutie tot de moderne "homo-sapiens" die we nu zijn, was dit systeem van levensbelang! Bij een bedreiging door wilde dieren of het vooruitzicht van honger werden we zo gedwongen tot handelen zodat we bleven leven. Dit systeem is onvoldoende of niet mee geëvolueerd. Deze extreme dreigingen kennen we nauwelijks of helemaal niet meer maar het systeem blijft op deze manier reageren.. In onze moderne maatschappij is er sprake van een overvloed aan prikkels dat ervoor zorgt dat dit systeem zeer actief blijft. Zelf het niet meteen kunnen reageren op een berichtje op ons mobieltje kan al voor een stressreactie zorgen, terwijl dit nou niet bepaalt een levensbedreigende situatie is. Duizenden mensen lijden aan chronische stress omdat dit systeem constant actief is en blijft. Het lichaam komt niet meer terug in zijn oorspronkelijke staat en het brein verandert van structuur waardoor stress een definitieve factor is geworden.

Hoe kun je dat veranderen? Hoe kun je je brein trainen zodat je lichaam weer in een normale, gezonde staat komt?

In medische termen wordt de onrust bij stress ook wel "AROUSAL" genoemd, het Engelse woord voor "OPWINDING". Het bizarre is dat opwinding exact dezelfde fysieke reactie geeft als stress. De opwinding voordat je een iets gaat doen waar je heel veel zin in hebt, wat een beetje spannend en positief uitdagend is, is exact hetzelfde als wanneer je een stressreactie krijgt! Denk maar eens aan je huwelijksdag, wanneer je verliefd bent of seksueel opgewonden. Of voor het eerst een spannende sport gaat beoefenen waar je wel zin in hebt. Ook hierbij gaat je bloeddruk en hartslag omhoog en voel je spanning etc.

Dit alles betekent dat niet de negatieve gebeurtenis zorgt dat je LAST hebt van je stress, maar de manier waarop je in je hoofd de stress "vertaalt". De gedachtes en emoties die je aan je gevoelens koppelt bepalen of de stress schadelijk is of je kan helpen!

Je kunt bij een negatieve stresservaring tegen jezelf zeggen dat er geen stress maar opwinding is. De simpele mantra "IK BEN OPGEWONDEN" is een uitstekend hulpmiddel. Herhaal dit zoveel mogelijk tegen jezelf, hardop én in je hoofd! Dagelijks enkele keren in series van 20. Het effect kan nog groter worden en veel sneller bereikt worden door je hierbij voor te stellen dat je daadwerkelijk opgewonden bent. Iedereen heeft in zijn/haar leven wel een dergelijke situatie meegemaakt en je kunt hieraan terugdenken en je voorstellen wat je toen voelde. Verplaats jezelf weer in die situatie en zie jezelf als iemand die positief opgewonden is en zich niet (meer) door negatieve stress laat leiden! Hoe overtuigender je tegen jezelf praat, doet alsof dat de waarheid is, hoe beter het resultaat.

VOELEN+GELOVEN=ERVAREN

ERVAREN+HERHALEN=LEREN

LEREN=VERANDEREN

 

Zelfsuggestie versus zelfhypnose

Dit is een voorbeeld van zelfsuggestie die geschikt is voor incidentele situaties. Om ongewenste/ongezonde reacties of gedrag duurzaam te veranderen is hypnotherapie de betere optie. De hypnotherapeut kan je, als onderdeel van de therapie, ook trainen om in een trancestaat te gaan. Als je eenmaal in hypnose bent geweest is dat heel eenvoudig en snel aan te leren. In deze staat kun je zonder moeite gemakkelijk suggesties accepteren en het resultaat voelen.



0 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven