Het brein

Ons brein bestaat uit 100 miljard hersencellen, de neuronen. Een neuron kan communiceren met 10.00 andere neuronen en hier verbindingen mee aangaan. Zo ontstaan gedachtes, emoties en beelden. Ook geuren, kleuren,geluiden etc. worden zo vastgelegd. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Ongeveer 2 tot 4% van dit denkvermogen regelt onze basisfuncties. Onze bloedsomloop, ademhaling, autonoom zenuwstelsel wordt totaal onbewust voor ons geregeld. Het regelt ook onze instinctmatige reactie's bij gevaar. Het geeft een signaal aan ons zenuwstelsel wanneer er gevaar dreigt. 

 

 

neuronen.jpg

Het bovenbewustzijn is dat gedeelte van ons bewustzijn waarmee kritisch denken en beslissingen nemen. We kunnen het vergelijken met het werkgeheugen van een computer. Het is beperkt en kan maar een aantal dingen tegelijk verwerken. Het boven bewustzijn is ongeveer 10 % van het totale bewustzijn. Het is rationeel, logisch en werkt met woorden en cijfers. Hier bevindt zich het korte-termijn geheugen.

 

Daarnaast hebben we het onderbewustzijn. Dit is de "harde schijf" en bevat alle kennis, ervaringen en emoties die we ooit in ons leven opgedaan hebben. Het werkt met beelden en gevoelens, het is creatief en bevat het lange-termijn geheugen. Het is onmetelijk groot, ongeveer 80-90 % van ons totale bewustzijn.

- Alle beslissingen die je neemt worden door je ONDERbewustzijn gestuurd - 

Ons gedrag

brain-770044_640.jpg

- Gedrag ontstaat door de wijze waarop we omgaan met de ontelbare situaties die in ons leven voorkomen. -

- We leren onszelf gedrag aan door KOPIËREN, ERVAREN en HERHALEN - 

Soms kan een gewoonte heel lastig worden, zeker als je je ervan bewust bent geworden dat je hierdoor beperkt wordt. Bijvoorbeeld bij overgewicht is vaak de gewoonte ontstaan iets te eten op momenten dat men zich beter wil voelen. Een roker grijpt naar sigaretten omdat hij/zij dit al jaren na het eten doet. Iemand met een morbide angst voor spinnen blijft angstig hiervoor omdat deze angstreactie een gewoonte, een automatisch programma is geworden. En zo zijn er tal van andere gewoontes op te noemen die soms een grote impact op je leven kunnen hebben.

 

Vechten met jezelf

Je weet met je normale logische gedachten heel goed dat er een probleem is en dat je angsten niet realistisch zijn. Maar waarom lukt het je dan niet dit gedrag te veranderen? Zelfs niet na bijvoorbeeld psycho-analyse, cognitieve therapie of andere therapieën.

IMG_20170505_010452_987.jpg

 

- Blijvende mentale verandering door het gebruik van wilskracht alleen lukt bijna nooit. Dit gevecht      met jezelf vreet energie -.

Zelf de beste topsporters, ondernemers of militairen met de sterkst getrainde wilskracht hebben een heel team ter ondersteuning nodig om de gewenste prestatie te kunnen leveren. En zelfs dan lukt het vaak niet. Het gezonde verstand zegt "ja", uw onderbewustzijn zegt "nee".  Op dat moment is er sprake een INTERN CONFLICT. 

Alles wat we meegemaakt hebben, met de daarbij horende gedachtes, beelden en emoties worden in ons onderbewustzijn opgeslagen.  Deze kennisbank van ervaringen helpt ons beslissingen te nemen in nieuwe situaties die hetzelfde zijn of die dezelfde emoties oproepen.  Het vooruitzicht op een gezellig feest dat altijd leuk is zal goede gevoelens oproepen en we zullen ons vrolijk gaan gedragen. Het omgekeerde kan ook. Het vooruitzicht naar een situatie die in het verleden niet prettig is geweest roept vervelende gevoelens op en je gedrag zal dan ook anders zijn.

Telkens opnieuw hetzelfde gedrag vertonen in gelijksoortige situaties kan een automatische reactie worden. Gedrag dat we dan onbewust en automatisch gaan vertonen noemen we een "GEWOONTE". Een programma wat we oproepen wanneer we het nodig hebben. Een voorbeeld is het programma "autorijden". Toen we nog les hadden en de periode daarna, dachten we bij iedere handeling bewust na. Stoel en spiegels goed zetten, Sleutel erin, koppeling indrukken etc.. Nu denken we bij deze handelingen niet meer na, het is een GEWOONTE geworden.

Het Probleem

Er zit een proces, een verkeersregelaar, tussen het boven- en onderbewustzijn. Dit filter noemen we DE KRITISCHE FACULTEIT en is bedoelt om je te beschermen. Alles wordt eerst vergeleken met wat je kent en weet. Het laat alleen informatie door die veilig is.

 

Bijvoorbeeld: Bij het aansteken van een barbecue checkt de kritische faculteit wat je hierover al weet en wat je ervaring hiermee is. Deze informatie bevindt zich in het onderbewustzijn. Op basis van die informatie kun je beslissen om hier voorzichtig mee om te gaan en aanmaakblokjes te gebruiken.

Tegelijkertijd zorgt dit filter dat nieuw gedrag moeilijk aangeleerd wordt omdat het alleen kan werken met de informatie die het al kent. Dit is de reden dat veel therapieën die bijvoorbeeld gebruik maken van psychoanalyse, lang duren. Tot soms wel jaren. Iedere keer dat er een nieuw idee aangedragen wordt, komt de kritische faculteit in actie. 

 

 

- Dit kritische proces bepaalt welke informatie, geaccepteerd wordt. Als het niet past bij de persoonlijke belevingswereld, wordt het niet opgenomen. Dit voelt als onveilig. -

 

Gedachtes en verkeerd aangeleerde overtuigingen uit het onderbewustzijn zoals "ik kan het niet", "dit werkt niet", "ik wordt toch nooit beter", "ik ben niets waard" etc. zorgen voor afwijzing.  Dit bemoeilijkt de noodzakelijke verandering van gedachten en het daarbij horende gedrag. Nieuwe informatie, veelvuldig beoordelen/evalueren/herhalen en een hele lange adem kan voor zorgen dat het onderbewustzijn dit gaat accepteren

Image by Beth Hope

De oplossing: HYPNOCHANGE

Met behulp van hypnose is het mogelijk om de hiervoor genoemde kritische faculteit te omzeilen om vervolgens met hypnotherapie rechtstreeks het onderbewustzijn aan te spreken.

Het is een samenspel tussen de hypnotherapeut en de cliënt waarbij de cliënt wordt begeleid om in een trance te komen. In trance stopt het kritische denken en is de cliënt fysiek en mentaal zo ontspannen dat het mogelijk wordt negatieve/ongezonde beelden en emoties rechtstreeks aan te spreken en te transformeren of te vervangen.

 

 - Hypnotische trance is een vorm van diepe mentale ontspanning die als zeer prettig en weldadig ervaren wordt. Het gevolg van deze hypnotische trance is dat het kritisch denken stopt en je toegang krijgt tot het krachtige onderbewustzijn met al zijn fantastische hulpbronnen -

 

Tijdens de hypnotherapie kan de therapeut gebruik maken van veel technieken zoals directe en/of indirecte suggesties, regressie, visualisatie, hypnotische fenomenen, NLP, Gestalttherapie, Delen-therapie enzovoorts waarmee hij/zij jouw natuurlijke hulpbronnen activeert. Deze bronnen zijn al je kennis ervaringen, beelden en emoties die je kunnen helpen. Je leert nieuwe vaardigheden waarmee je ook jezelf kunt helpen.

Daarnaast is een hypnosesessie op zich al helend door de enorme diepte van relaxatie die bereikt wordt en geeft het de cliënt een echte wellness ervaring. 

Door de snelle resultaten zijn slechts een minimaal aantal sessies nodig, in sommige gevallen is één enkele sessie al voldoende. Enkelvoudige angsten, fobieën en eenvoudige slechte gewoontes zijn zeer snel te verhelpen. 

- HYPNOCHANGE gebruikt deze fijne trancestaat om op zoek te gaan naar alles wat je helpt of waar je geen verbinding meer mee hebt. We gaan dus niet op zoek naar je probleem, of wat je pijn doet. We focussen op wat jij nodig hebt om je weer goed te kunnen voelen -